Maandag 6 mei, de eerste officiële trainingen gaan van start.
Al vroeg gaat de wekker, beter relaxt de tijd nemen dan gehaast moeten vertrekken. We zitten op zo'n 40 minuten rijden van het stadion en dit heeft vooral te maken met de bochtige weggetjes.
Coach Denise is gisteravond gearriveerd en zij zit met haar clubgenoten in een hotel in de buurt van het stadion, Coach Egon is 's nachts doorgereden en samen met zijn vrouw staat die fris bij het stadion, zij hebben er 10 uur over gereden.06Iedereen is keurig op tijd en samen lopen we door de poort die ons naar het veld binnen het stadion brengt. Nog even een foto momentje en dan willen onze coaches Egon en Denise ons aanmelden bij de officials. We hebben het getroffen met hen, ze weten door ervaring van 'de hoed en de rand' en nemen hun verantwoordelijkheden serieus,.. heel fijn want dat geeft Sico en mij veel rust.
De veterinaire keuring vangt voor ons om 10.30 uur aan, Denise overhandigt de dierenpaspoorten aan de dierenarts, die op haar beurt een chip opleest, de entingen in het boekje doorloopt en met de chipreader naar ons toekomt, als geroutineerd steek ik mijn rechterhand uit en krijg de chipreader die ik zelf langs Aikido's linkerschouder haal en wacht op het piepje en geef de chipreader terug. Denise krijgt een bevestigende knik en we mogen gaan. Willem staat even relaxt klaar en hetzelfde ritueel volgt. Al met al heeft deze veterinaire keuring nog geen 5 minuten in beslag genomen. Dat hier geen peil op te trekken is zullen insiders onderkennen. De ene keer worden er allerlei fysieke testjes gedaan en een ander keer een hele klinische keuring met hartslag meting en loopproeven en al. Deze keer was echt uniek.
Daar de elektriciteit in het stadion is uitgevallen zoeken een aantal van ons een koffieplek verderop. Wij vinden ons koffieplekje bij Mc Donalds 😉.
Om 12 uur parkeren we onze auto met hondentrailer op de speciaal hiervoor gereserveerde parkeerplaats achter het stadion. We moeten om op het ve01ld te komen door het publiek via een betonnen trap naar beneden,....fijn om dit even te oefenen en nog fijner dat ik ooit Aikido heb leren negeren, waardoor die vrolijk meegaat en zich vermaakt met zijn bijtrol en goed mijn instructies opvolgt waardoor hij langzaam de trap tree voor tree afloopt. Een kort moment verspringt mijn gedachte naar Romy Gerlach, de fokker van Aikido, die hier in 2015 Wereld Kampioen is geworden en wie voor mij een grote inspiratie bron is.
Beneden op de sintel baan zijn Denise en Egon super gefocust, in de korte tijd die we hebben moet alles wat we willen oefenen als een geoliede machine gaan. Sico en ik kunnen met elkaar communiceren middels onze 'oortjes' , iets wat we steeds vaker tegenkomen binnen de hondensport. Jan Willem neemt op verzoek van mij ( Thnx) plaats aan de overkant van het veld ter hoogte van het 3de verstek, daar het publiek vandaag zich vrij mag bewegen aan de andere kant en hierdoor een storende factor zou kunnen zijn tijdens het revieren, want ook mensen van buitenaf met honden zijn nieuwsgierig en staan aan de rand te kijken.
Willem en ik hebben keurig doorgegeven wat we willen oefenen en Denise en Egon hebben ons als startend team binnen dit trainingsblok ingeroosterd wat heel fijn is, want het is altijd hectisch om met vreemde landen te moeten intrainen.
Stukje volgen, apporteer oefeningen en vooruit sturen staat voor ons beide in de planning.
Zelf heb ik exact gedaan wat ik wilde doen en dit was alleen mogelijk door een top team van mensen om mij heen! Sico in de eerste plaats natuurlijk die precies weet wat ik wil, hoe, wanneer en misschien nog wel belangrijker.. wat ik vooral niet wil😉 , Denise, Egon ..top dat jullie exact weten wat er nodig is voor een geleider tijdens zo'n hectisch moment!
We houden onze honden op de sintelbaan om straks te revieren.
Aikido ligt gefocust in de af-positie, terwijl Willem's hond Aaron super relaxt naar zijn baasje ligt te kijken die vele meters verderop een praatje aan het maken is.
De verstekken worden door Team NL coaches met aanhang recht gezet, schutting en meter haag gaan er af en Willem staat klaar om te revieren.
Dit onderdeel kun je maar één keer oefenen gezien de beperkte trainings- tijd die je gegeven is, dit moet goed gaan om vol vertrouwen het WK in te gaan later deze week.
03
Willem's hond haalt de neergelegde ballen uit het verstek en komt zo mooi rond bij het aanblafverstek aan.
Ik sta klaar en op aansturing van Sico loop / ren ik zo,als we getraind hebben op de Nederlandse velden en Aikido laat zich voortreffelijk rond sturen! 😅Ja, daar worden we blij van, dit is eigelijk het enigste deel van het pakwerk programma waar je als geleider echt nog wat aan kunt doen, de rest van het bijtprogramma in afdeling C zijn vaardigheden die thuis tijdens de vele trainings uren geoefend zijn en nu vooral op 'zijn plek moeten vallen'.
Tevreden zijn we en kunnen terugkijken op een knap stukje teamwork zo met elkaar!
Morgen gaan we op de tribune kijken naar de trainingen van de top 10 landen op de ranglijst.
De trainingen van Duitsland, Tsjechië, Finland, Zwitserland, USA zullen we vanaf de tribune gaan bekijken, onder het motto 'beter goed gejat, dan slecht bedacht' hoop ik hier wat vernieuwends te zien.
Voor nu is de dag klaar,..
Mijn laatste energie steken in het dagverslag schrijven en voorzien van enkele geweldig foto's die Marielle Verseveld van Maatwerkfotografie heeft gemaakt.
Hapje eten, boodschappen en onderuit om morgen weer bruisend van de energie aan een nieuwe dag te gaan begin
02
04
05
07
09
10