Het miezert en de lucht is grauw.

Vandaag loop ik mijn appél rond half 10.
Al vroeg rijden we het straatje in waar, voor de gelegenheid, gereserveerde parkeerplekken zijn voor de deelnemers. 01
We parkeren onze auto iets verderop, daar is het een stuk rustiger.
Samen met Sico loop ik naar het stadion en kijken nog even kort een koppel dat appél en dan ga ik terug om Aikido uitgebreid uit te laten, wat hier prima kan.
Hoewel het nog vroeg is, loopt het programma nu al uit. De keurmeesters voor het appél nemen blijkbaar teveel tijd voor hun uitleg. Ik ben als eerste na het blok manwerk aan de beurt.
Ik wordt door Sico op de hoogte gehouden hoe het ervoor staat op het veld, ik kan dus 'rustig' wachten bij de auto.
Om de tijd te dooien en voor de afleiding luister ik naar muziek die ik lekker hard uit de box laat komen. ( het live concert van Anouk staat nog in mijn geheugen gegrift, dus die CD heb ik aangezet, lekker ruige rock!)
Eindelijk, zeker 20 minuten later dan ik ingepland stond, krijg ik het verlossende woord van Sico, "Ja pak je hond maar en kom deze kant maar op".
De uitleg van Willem's manwerk hoor ik door de speaker, niet dat ik echt hoor wat er gezegd wordt, maar weet wel dat hij dus nu klaar is.
Later hoor ik dat zijn manwerk helaas niet zo is gegaan als gehoopt was.
Aaron gaf een eigen invulling aan het 'rugtransport' en dat zijn dure punten!
Ik loop onder toeziend oog van Denise en Sico de betonnen trap af en wacht bij het hek,... en wacht,... en wacht...
De griek waar ik mee moet lopen had zich blijkbaar nog niet voorbereid en wanneer die dan voor mijn gevoel 'eindelijk' naar beneden komt laat zijn hond een bal uit zijn bek vallen , die doodleuk over de sintelbaan voor Aikido langs, het veld op rolt. Bal wordt opgeraapt, en de griek is er ook klaar voor...
En dan worden we aangekondigd , door de luidsprekers hoor ik mijn naam en loop ik richting de keurmeesters het veld op.
Ik mag als eerste starten en mij wordt gewezen waar ik plaats moet nemen.
Terwijl ik daar in de z03ogenaamde basispositie klaar sta moet de andere combinatie het veld over om zijn hond op de daarvoor gemarkeerde plaats Af te leggen.
Op het teken van de keurmeester zet ik mijn volgwerk in.
Tijdens het lopen van het programma heb ik geen beeld van hoe alles eruit ziet, maar gelukkig heb ik direct nadat we klaar waren via de livestream van Workingdog alles zelf terug kunnen zien.
Het volgen kreeg de bemerking dat de hond vrij moet volgen van de geleider en rechter in positie moet zijn.
Deze bemerking wordt in alle oefeningen die verder in het programma komen ook meegenomen, dit zijn dus dure punten, daar ik minimaal 2 kwalificaties hierop verloor per onderdeel.
Ik kwam niet boven een hoge Goed uit.
Tijdens de sta oefening bedacht Aikido dat hij na een correcte reactie op het commando Sta nog wel 3 stapjes alvast in mijn richting kon maken, ook heel dure stapjes zijn dat gebleken, -50% van de punten voor de gehele oefening.
Het gooien van de apporteerblokken gingen wonderwel allemaal in één keer goed en insiders weten dat DAT nog weleens een probleempje is.
Het binnenkomen met apporteerblok is nog lang niet wat het zou moeten zijn, maar we zien hier zelf gelukkig wel progressie in, en ook hier weten we dat " het gras niet sneller groeit als je eraan trekt" , oefening in progress weten we.
Wat heel jammer is en eigenlijk onnodig, was het aantikken op de terugweg van de 1 meter haag, ook in één keer 2 punten weg.
Het vooruitsturen vond ik zelf een mooie oefening, en dat een hond direct op het commando Af reageert is aan te leren, maar zoals ik later op de middag de hond van de Amerikaan Ivan Balabanov af heb zien gaan, dat is een kunst!
Gelukkig heb ik mijzelf kunnen terugzien via de livestream video (Fips, dank dafür) en heb ik zelf kritisch naar onze performance kunnen kijken. Dit is een Wereld Kampioenschap, hier wordt strikt gekeurd en ieder detail telt, en zo hoort het ook op een WK!
81 punten zijn er niet veel, maar dit zijn WK punten en we zijn er tevreden mee voor nu!
We gaan de komende maanden hard aan het werk om het beter te krijgen! De plannen liggen al klaar😀.
Doordat we lekker vroeg moesten lopen, is de dag nog lang. Het weer wisselt zich af van zware regen en storm buien tot een warme zon!
In de middag rijden we naar het veld op de kartbaan waar we eerder deze week voor ons appél ook geweest zijn. Wesley van WHG De Vlijt is bereid om te helpen bij een laatste pakwerk training voor morgen. De training verloopt prima en met een klein kwartiertje rijden we al weer van de kartbaan af. ( Dank je wel Wesley! ) Morgenmiddag loopt Willem zijn laatste onderdeel, het appél. En morgen rond 16 uur draaien wij ons laatste onderdeel het manwerk!
Ik denk dat Aikido dit onderdeel zelf met stip bovenaan zijn lijstje zet, van de leukste dingen in zijn leven😀.
02
04
05
06